Niedawno mieliśmy przywilej napisać artykuł do nowej publikacji pod redakcją Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej. Prezeska Iwona Moraczewska w rozdziale VII pisze o wielozadaniowych pojazdach kołowych o wysokiej mobilności HMMWV w siłach zbrojnych Rzeczpospolitej.
Każda armia świata wykorzystuje pojazdy samochodowe – od pojazdów powszechnego użytku do specjalistycznych. Od poziomu nowoczesności danej armii oraz jej wielkości, zależy ilość ich rodzajów i typów. Można wprost stwierdzić, że współczesna armia nie może funkcjonować bez samochodów. Jednym z ich rodzajów są pojazdy wielozadaniowe wysokiej mobilności, wykorzystywane jak wskazuje sama ich nazwa do różnorodnych zadań — od zastosowań bojowych (lekkie wsparcie) do czysto transportowych (przewóz ludzi w tym rannych, a także ładunków).
Zapraszamy do lektury całego tekstu poniżej i recenzji!
Rozdział VII
Iwona MORACZEWSKA[1]
WIELOZADANIOWY POJAZD KOŁOWY O WYSOKIEJ
MOBILNOŚCI HMMWV W SIŁACH ZBROJNYCH RP
- Wstęp
Każda armia świata wykorzystuje pojazdy samochodowe – od pojazdów powszech-
nego użytku do specjalistycznych. Od poziomu nowoczesności danej armii oraz jej
wielkości, zależy ilość ich rodzajów i typów. Można wprost stwierdzić, że współczesna
armia nie może funkcjonować bez samochodów. Jednym z ich rodzajów są pojazdy
wielozadaniowe wysokiej mobilności, wykorzystywane jak wskazuje sama ich nazwa
do różnorodnych zadań — od zastosowań bojowych (lekkie wsparcie) do czysto trans-
portowych (przewóz ludzi w tym rannych, a także ładunków). Nie sposób przecenić
ich roli we współczesnej armii, należy wręcz stwierdzić, że ich znaczenie z biegiem
lat rośnie, wynika to z postępu technicznego, a tym samym rozwoju konstrukcji, po-
zwalającego na poszerzenie gamy zastosowań i ich możliwości. Jednym z głównych
przedstawicieli tej rodziny pojazdów jest HMMWV – wielozadaniowy pojazd kołowy
o wysokiej mobilności (high-mobility mułtipurpose wheeled vehicle) produkcji amery-
kańskiego przedsiębiorstwa AM General LLC. Prototyp pojazdu został zaprezento-
wany w 1981 roku pod nazwą HMMWV Prototype. Od tego czasu wyprodukowano
wiele odmian tego samochodu, w liczbie ponad 300 tysięcy. Znalazł się on również na
wyposażeniu Wojska Polskiego. Konstrukcja ta była cały czas rozwijana. Należy stwier-
dzić, że konstrukcja ta ustanowiła standardy dla tego rodzaju pojazdów wojskowych.
[1] Mgr, MMC Consulting Sp. z o.o.