BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM


EMAS – na czym polega ?
EMAS to nawierzchnia hamująca
skonstruowana z materiału
absorbującego energię, która pod
naporem samolotu ulega zniszczeniu,
zapewniając w krótkim czasie łagodne
i zdecydowane zmniejszenie
prędkości, aż do pełnego zatrzymania.
- Kontrolowane zmniejszenie prędkości samolotu w
wypadku przekołowania poza DS – bezpieczne
zatrzymanie - Zmniejszenie obrażeń personelu oraz minimalizacja
uszkodzeń samolotu oraz otoczenia wypadku
przekołowania poza DS – szybkie usunięcie
samolotu/wraku - Optymalizacja wykorzystania terenu zmniejszając
deklarowane odległości, a zatem poprawa osiągów –
zwiększenie dochodu portu, wyższy ciężar startowy
samolotów, nowe typy samolotów etc.

NAWIERZCHNIOWE SYSTEMY AWARYJNEGO HAMOWANIA SAMOLOTÓW
Nawierzchniowe płaszczyzny hamujące (NPH) są to elementy pola wzlotów o nawierzchni sztucznej, której nośność nie jest niewystarczająca do przeniesienia obciążeń kołującego po niej statku powietrznego, w wyniku czego nawierzchnia ulega zniszczeniu a powstające podczas tego procesu opory toczenia powodują wytracenie prędkości i zatrzymanie statku powietrznego.
Kiedy konieczna jest instalacja EMAS Engineered Material Arresting System?
- Zbyt mala strefa RESA (Runway End Safety Area) niezgodna z wymogami (non-compliany)
- EMAS zwiększa bezpieczeństwo w przypadku:
- rzędna wysokości i lokalizacja /tabletop runway/
- przeszkód wodnych
- dróg na podejściach do lotniska
- przeszkód lotniczych (sąsiadujących budynków)
- inne niebezpieczeństwa/przeszkody w pobliżu DS
